fredag 31 juli 2009

Lite av varje....

Jag har inte hunnit att uppdatera här på bloggen på ett tag nu. Vi har gjutit golv, håller på att mura upp en vägg i valvet längst ner i logan, kör in lite gräs (2:a skörden) mellan skurarna, gödslat ut i fårstallet och mycket mycket mera.
Vi har också köpt en teaserbagge som synkroniserar brunsterna. Det verkar finnas många knep med fåravel och vi lär oss lite då och då. Baggen heter Bäängt.

Idag är Kalles kusin och hennes familj och hälsar på. Vi har haft växlande fint och varmt väder idag blandat med åska och kraftiga skurar. Emellan skurarna gav vi oss ut och tittade på djuren.
Här är Viggo och hans kogäng.

Två av kalvarna som ligger och torkar i solen.

Vår store lugne Viggo.


Opps! Detta var inga limousiner.... I tisdags var vi på grillkväll som Köttklubben i Halland ordnade hemma hos Anna och KG på Skenekull. De blev årets nötköttsproducenter i Halland förra året.
Kul och intressant att se vad andra har för lösningar på stallar och djur. De hade 3 fjällkor med kalvar+ många korsningsdjur med mycket Hereford i. Om jag kommer ihåg rätt så tror jag de hade 200 djur totalt....de lämnar sina djur till slakt till Gröna Gårdar. Ett koncept där djuren bara ska äta gräs och slaktas efter 2 års ålder.



Tyvärr glömde jag min kamera så bilderna från Skenekull är tagna med mobilkameran.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar