torsdag 15 augusti 2013

Ny teknik

Den 15 augusti 2013 och en bra tid innan dess har jag haft möjlighet att utföra en hel del via min smartphone. 
När jag är ute på gården kan jag sjukanmäla barnen till skolan via deras program på internet, jag kan också ta del av deras schema och händelser, jag kan också gå in på banken och se våra konto , jag kan blogga via min telefon, jag kan gå in på elitlamm och se vilka får vi har och rapportera in/ ut får, jag kan söka efter telefonnummer mm mm. Listan kan bli hur lång som helst. Försäkringskassan, SJ med många fler har tjänster på internet och de flesta har även sett till att de har en bra app att ladda ner till de smarta telefonerna. 
Nu undrar ni vart jag vill komma? 
Jo, om man föder upp nötkreatur är man skyldig att rapportera in djuren när de föds, dör, slaktas, säljs till liv till Jordbruksverket.  Har man en avelsbesättning rapporterar man även in vägningar som sen sammanställs och blir "poäng" . Här tas det hänsyn till modern och faderns vikter också. Detta rapporteras till ett dataprogram ( the one and only) Ett dataprogram utan konkurrens, ett dataprogram som vi har fått köpa och som jag har installerat på en dator. Enligt killen på supporten kan jag installera det på fler datorer men eftersom man först skriver in uppgifterna som sparas i den egna datorn för att sedan sändas/ exporteras så måste jag i så fall registrera två gånger, på båda datorerna. Detta är inget jag känner för. 
Jag skriver om detta eftersom det hade varit mycket smidigt att rapportera in djuren direkt nere på gårdsplanen, det hade varit smidigt att plocka fram individbilder på djuren när man står hos dem. Hur kan det komma det sig att det i just vår bransch existerar ett sådant föråldrat system? När det gäller annan teknik som i traktorer verkar vi bönder hänga med? 

1 kommentar:

  1. Så sant Karin, jag håller verkligen med dig!
    Då skulle nog till och med Robert ta till sig lite av den "nya" tekniken! Han är ju en såndär motståndare till "klösbräda".. =)

    SvaraRadera