söndag 15 november 2009

Rapport från Dalarna

Vi har haft några riktigt fina och trevliga dagar i Tällberg i Dalarna på Köttriksdagen. Vi åkte med skåningarnas buss dit och hem och bodde på hotell Dalecarlia med utsikt över Siljan. Ett fint hotell och vi har blivit uppassade och haft en riktig semester.

Karl var med på stämman och lyssnade på föreläsningar under tiden som jag passade på att ta lite semester och tog alternativprogrammet. Jag fick åka till Leksands Bröd och se hur det gick till att göra knäckebröd. Väldigt effektiv tillverkning, mest maskiner som skötte det hela, mycket intressant att se. Sen fick vi tälja och måla våra egna dalahästar och vara med på chokladprovning. Allting mycket trevligt och välordnat!!!!

På fredagskvällen var det bankett och vi som hade blivit utsedda till Årets Nötköttsföretag i varje län fick ta emot blommor och Årets Nöttköttsföretag i landet blev Per och Kerstin Mårtensson, Skåne.

Maten lagades av Årets köttkock Fredrik Andersson och vi fick mycket god mat, jättegod högrev hade han tillagat. Ella Nilsson var också med och lyfte fram det goda framdelsköttet som ofta glöms bort.
Sen blev det underhållning och dans.


Så här blev min rosa dalahäst.....

.............och så här snygg skulle man vara när man var på
studiebesök på knäckefabriken. Vi fick en varsin kasse med gott
knäckebröd.
Vi är helnöjda med våra dagar i Dalarna. Har träffat många nya och trevliga kollegor. Sen har det flutit på bra härhemma. Får passa på att tacka mina föräldrar som passat både djur och barn!!


2 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Jag hittade din blogg!! Vill tacka för trevligt sällskap i Tällberg och årets köttsriksdag (gillar de ordet, folk häpnar...) Hoppas resan hem gick bra. Vår gick bra med litet stopp vid Leksand kyrka där A morfar ligger och utmed vägen hem tog vi ett stopp. Var hemma vid 17 tiden, trötta men nöjda med vistelsen i Dalarna. Ha de gott, hoppas vi ses vid fler tillfällen. Hälsningar Maria Gilén

    SvaraRadera
  2. Hej hej Maria! Vad kul att du hittade hit, kom på att jag skulle gett dig en bättre adress. Jodå, hemresan gick bra, vi var hemma redan halv ett trots snöslask. Hoppas också att vi ses ngn annan gng. Det var roligt att prata med dig! Hälsningar Karin
    Min mailadress: kscrap@live.se

    SvaraRadera